Personal Log Book

Saturday, October 15, 2005

Semangat aku untuk terus menulis berkobar-kobar selepas proses mencuba blog berjaya. Kali ini aku nak sambung pasal kerjaya aku yang ramai orang dekat Malaysia masih tak tahu.

Aku telah berazam ataupun bercita-cita untuk menjadi seorang Naval Architect ataupun Arkitek Senibina Laut sejak aku berumur 14 tahun selepas ceramah karier daripada MISC. Selepas SPM, aku telah memilih untuk mengambil program Teknologi Marin di UTM selain program Petroleum kerana tiada program untuk Naval Architecture di Malaysia. Hati aku kecewa kerana harapan aku mungkin tidak kesampaian. Tetapi rezeki menyelebahi aku, atas kurniaan Allah, kerana aku terpilih untuk masuk PPP/ITM bagi program Kejuruteraan Marin. Peluang aku untuk mengambil program Naval Architecture masih terbuka luas kerana terdapat pelbagai universiti di USA mempunyai program Marine Engineering dan Naval Architecture.

Oleh kerana keputusan CGPA aku di PPP/ITM lebih daripada 3.2 aku telah ditawarkan meneruskan pengajian di University of Michigan, Ann Arbor didalam bidang Naval Architecture and Marine Engineering. Akhirnya, hajat aku tercapai jua selepas 10 tahun berazam menjadi seorang Naval Architect pada 30 April 1994 dimana aku telah menerima Ijazah Sarjana Muda daripada University of Michigan.

Aku telah bekerja di Grand Banks, Pasir Gudang, MALAYSIA daripada Mei 1994 sehingga Mac 1995. Di Grand Banks aku dipertanggungjawab menjaga segala projek rekabentuk dalaman (general arrangement) termasuk lukisan pembuatan bagi gentian fiber dan perabut/alat di dalam kabin kapal.
Aku telah mula mendaftar sebagai Jurutera Graduan dengan Lembaga Jurutera Malaysia pada masa itu. Ini gambar kapal yang aku dan kawan-kawan di Grand Banks telah bertungkus lumus pada masa itu. Kapal pertama Grand Banks, Pasir Gudang, telah dihasilkan oleh kami adalah Grand Banks 42 Classic.

Semasa di Grand Banks, Penang Shipbuilding and Construction (PSC), sedang di dalam proses pengembangan secara pesat. PSC membuka peluang bagi Naval Architect Malaysia untuk bekerja di WaveMaster International di Henderson, Western Australia. Oleh kerana aku lebih berminat untuk mempraktikkan ilmu rekabentuk kapal yang telah aku pelajari di Univerisity of Michigan, aku telah berhenti daripada Grand Banks dan berhijrah ke Australia bersama isteri kesayangan.

Di WaveMaster, aku telah memulakan karier sebagai Naval Architect daripada proses spesifikasi, rekabentuk hinggalah sea trial. WaveMaster adalah salah satu syarikat yang unggul di dunia bagi rekabentuk fast ferry. Semasa di WaveMaster aku telah menyertai secara langsung dan tidak langsung bagi tidak kurang daripada 10 projek pelbagai jenis kapal feri laju daripada catamaran, monohull samada waterjet propulsion ataupun propeller. Gambar ni adalah salah satu daripada dua biji kapal feri laju yang aku terlibat secara langsung, Berlian dan Zamrud, yang telah diekspot ke Iran.

Karier aku selepas WaveMaster akan disambung dilain kali...

3 Comments:

Blogger roslanae said...

cayala....dah ader blog....
ni mesti kene hasut dek izani ni....

7:25 PM  
Blogger dicky said...

aku tak suke hasut org.. tak baik.. 'cucuk' sikit jer.. heheh.. kan gie kan..

8:13 PM  
Blogger Nik Hasmizie said...

cayalah skang dah ada blog.. nanti boleh la share apa2 yang patut lagi.. ni org byk experience ni.. ajar la adik2 baru nak menapak naik nih hehehe.kalau free do visit my blog http://nikhasmizie.blogspot.com

7:47 PM  

Post a Comment

<< Home